NUFFNANG PUNYA IKLAN

Jumaat, 16 Disember 2011

Kirimkan Rindu BAB 15


BAB 15     
Sejak peristiwa di KQ Book Shop&Café, kelibat Rayyan Shah tidak lagi kelihatan. Kaisara ada juga cuba mendail nombor telefon bimbit Rayyan Shah, tapi hampa. Panggilan dari Kaisara tak pernah di jawab oleh Rayyan Shah.
Apabila di dail nombor pejabat pula, keraninya saja yang menjawab. Sekali lagi Kaisara hampa kerana jawapan yang di terima sentiasa mengecewakannya.
Kaisara mulai risau. Mungkin ada sesuatu yang menimpa Rayyan Shah. Pernah sekali Kaisara membuat temu janji dengannya, tapi di saat-saat akhir temu janji itu terpaksa di batalkan. Hamper setengah jam jugalah Kaisara menanti.
Kaisara tertanya-tanya juga, apa Kaisara ada melukakan hari Rayyan kesehingga dia tidak mahu bertemu mahupun berbual dengan Kaisara.
Malam ituketika sedang menjamu selera di meja makan. Kaisara cuba memberanikan diri bertanya tentang Rayyan Shah dekat Amal. Mana tahu Amal tahu di mana keberadaan Rayyan Shah.
“ Nash adacerita apa-apa tak pasal Rayyan?” Kaisara terus bertanya tanpa berbasa-basi lagi.
“ Rayyan? Tak ada pun. Kenapa tiba-tiba kau bertanya pasal dia pulak ni?” soalan di balas dengan soalan pula. Kaisara mati akal.
Dia terdiam sejenak.
“ Emmm… saja tanya.”
Kaisara bangun dari duduknya. Dia ingin berlalu ke biliknya. Tapi tangannya segera di tarik oleh Amal.
“ Duduk sekejap. Tunggu aku siap makan dulu.” Perintah Amal. Tanpa banyak soal Kaisara kembali melabuhkan punggungnya di atas kerusi bersebelahan Amal.
“ Sebenarnya apa yang dah berlaku ni? kenapa tiba-tiba kau bertanya tentang Rayyan Shah pulak ni?” soal Amal setelah dia menyudahkan makanannya.
Kaisara diam.
“ Sara…” tegur Amal setelah lama Kaisara mendiamkan diri.
“ Iya…”
“ Kau ada masalah ke ni? aku tengok sejak akhir-alhir ni muka kau masam saja. Kau gaduh dengan Que ke? Atau dengan Rayyan?”
“ Tak ada apalah. Okeylah aku nak naik dulu. Dah mengantuk.” Kaisara kembali bangun dari duduknya. Tetapi sekali lagi dia di tegah dari pergi dari meja makan.
“ Sudahlah. Kau tak payah hendak tipu aku. Aku kenal kau dah lam. Sejak kita kecil lagi… mata kau tak dapat nak menipu aku.”
“ Kalau kau hebat, cubalah teka apa masalah aku?”
“ Nak kata Kau bergaduh dengan Que memang taklah. Tapi kalau kau rindukan Rayyan itu mungkin.” Selamba Amal memuntahkan ayatnya yang boleh tahan pedasnya. Kalau Quezairy ada pasti dia sedih.
“ Apa kau ni? tunang aku Que, bukannya Rayyan. Jadi buat apa aku nak rindukan orang lain selain tunang aku? Aku bertanyakan Rayyan ni pun bersebab. Angin tak de rebut taka da. Tiba-tiba Rayyan cuba menjauh dari aku pula. Aku Cuma hendak tahu ke mana Rayyan menghilangkan diri. Itu saja.” Akibat marah dengan tuduhan melulu Amal. Akhirnya terluah juga segala yang di pendamnya.
“ Hah kan bagus macam tu. Luahkan. Ini  tak, kau senyap je. Bila aku dah tuduh macam tu baru nak luahkan.”
“ Dah tu, kau tahu tak Rayyan ke mana? Aku nak bincang dengan dia pasal sing board.”
Amal diam. Sebenarnya dia tahu ke mana Rayyan menghilang. Tapi awal-awal lagi Rayyan dah berpesan supaya jangan di beritahu ke Kaisara di mana dia berada.
“ Entahlah. Aku tak tahu.” Jawab Amal selamba.
“ Tak tahu pulak. Kalau tak tahu cakap lah tak tahu. Jangan tuduh aku sembarangan. Tiada siapa yang dapat menggantikan tempat Que di hati aku. Dah lah aku nak tidur.”
“ Sara… nanti dulu.”
Amal sudah mula serba salah.
“ Sara… sebenarnya aku tahu Rayyan dekat mana. Tapi aku dah berjanji dengan dia yang aku takkan bagi tahu kau di mana dia sekarang.”
“ Tak apalah. Kalau dia dah cakap macam tu. Aku naik dulu.”
“ Sara nanti dulu. Aku sanggup melanggar janji aku dengan dia untuk kau. Kau kan kawan aku.”
“ Jadi?”
“ Sebenarnya Rayyan tak ke mana, Cuma dia saja hendak menenangkan diri…”
“ Rayyan nak menenangkan diri? Untuk apa? Perniagaan dia ada masalah ke?” soal Kaisara mulai risau.
“ Sara… nak kata kau ni bodoh, tapi kau belajar tinggi. Masuk university lagi. Nak kata kau ni pandai tapi entahlah. Susah aku nak cakap. Selama dia dekat dengan kau. Duduk dengan kau. Kau tak pernah rasa apa-apa ke?”
“ Rasa apa? Biasa je. Aku tak faham lah. Cuba kau erangkan dekat aku betul-betul bagi aku faham.”
“ Nadya Kaisara ku tersayang… kau tahu tak. Selama ni Rayyan Shah yang kau anggap sebagai kawan tu sebenarnya menaruh hati pada kau. Jatuh cinta dekat kau!”
Zappp!
Jantung Kaisara bagaikan mahu berhenti berdetak. Biar betul? Kenapa selama ni dia tak pernah rasa cinta Rayyan Shah seperti mana dia merasakan kehadiran cinta Que yang begitu hebat di matanya.
“ Apa ni? aku tak suka kau bergurau dengan aku tentang hati dan perasaan oranglah Amal!” marah Kaisara bagi menutup rasa terkejutnya.
“ Hah! Tengok. Kau masih lagi nak menafikannya. Untuk pengetahuan kau. Sejak kali pertama dia terpandang kau. Dia terus jatuh cinta. Tapi dia tak berani nak luahkan. Dia hanya memandang kau dari jauh saja. Lagi satu, saat dia berani nak meluahkan isi hatinya. Saat itu jugaklah dia dapat tahu Que itu tunangan kau. Kau tahu tak bagaimana remuknya hati dia?”
Tak semena-mena air mata yang cuba di tahan mengalir juga…
“ Aku tak tahu… sumpah aku tak tahu yang dia ada perasaan pada aku. Kalau aku tahu…”
“ …Kau akan jauhkan diri dari dia? Macam tu?” sambung Amal tanpa sempat Kaisara menghabiskan ayatnya.
“ Amal… kenapa kau baru bagitahu aku sekarang? Kenapa tak dari dulu lagi?”
“ Aku bukan tak mahu bagitahu kau… tapi aku hormatkan keputusan Rayyan. Dia tak mahu bila dia bagitahu kau tentang perasaan dia. Kau akan jauhkan diri. Sebab aku dah bagitahu dia yang kau anti lelaki. Kau tak suka bermain cinta dengan lelaki. Sebab itulah dia merahsiakannya Sara…”
“ Sudahlah… esok kalau kau mahu berjumpa dengan dia. Kau pergilah bengkel sing board dia. Sejak beberapa hari ni dia banyak menghabiskan masanya di situ.”
“ Thanks Amal… kau lah sahabat aku dunia akhirat.”

2 ulasan:

Eiqa Pika berkata...

cerita ni seronok. Tak sabar nak tunggu sambungan dia. You're so talented. I adore you. Please sambung cepat k? Hee :D

yna fazlyna berkata...

Thanz dear.. Sjak keje ni, memang bz ckt lh. Xde mase nk sambung, tp ti bile dh sambung, yna trus je update k..