NUFFNANG PUNYA IKLAN

Isnin, 7 Mac 2011

cerpen: PUJAAN HATI

Linda memandang dari jauh saja jejaka pujaan hatinya itu. Dia tidak lah terlalu memuja. Tapi cukuplah sekadar meminati. Biarlah apa orang nak kata. Ada dia kisah. Dia meminati Farid sejak dia menjejakkan kaki ke sekolah ini lagi.


Walaupun dia pelajar baru. Tapi dia tak mahulah mencari masalah dengan memburu cinta Farid yang sudah semestinya mempunyai ramai peminat. Dia lebih sesuai menjadi peminat dalam diam.

Pernah sekali dia terlepas laku dengan secara tidak sengaja dia telah merenung tajam kearah pasangan Farid dan Shima. Aira sahabat barunya menegur pelakuannya itu. Tapi sepantas kilat dia menafikan. Dan kebetulan Ashraff yang berada berhampiran pasangan Farid dan Shima menjadi mangsanya.

Kalau mengikut umur dia masih belum layak untuk mempunyai pasangan. Lagi pun tujuan dia di hantar ke sekolah bukan untuk mencari menantu untuk ibu. Tetapi mencari ilmu untuk membantu ibu satu hari nanti.

Berkali-kali juga ibu berpesan supaya dia belajar rajin-rajin dan jangan sesekali bermain cinta. Buruk padahnya kalau bercinta waktu sekolah ni.

Hari itu meupakan hari merentas desa di sekolahnya. Ikutkan hati dia tak mahu turut sama. Tapi dia tak ada alasan kukuh yang membolehkan dia di kecualikan dari larian merentas desa tu. Jadi mahu atau tidak dia tetap kena turut serta.

Aira dan Ashraff lah yang beria-ria memberi kata semangat untuknya sama-sama turut serta.

“ Alah join jelah. Tak rugi pun kau ikut kami. Bukan suruh lari laju-laju pun.” pujuk Ashraff lagi untuk yang kesekian kali.

Linda masih lagi membatukan diri.

“ A,ahlah Lin. Join je lah. Kalau kau penat kita jalan je. Bila dah kurang penat kita joging tak pun berlari. Tak susah pun.” pujuk Aira pula.

Ish! Budak berdua ni memang pasangan yang secocoklah. Dua-dua sibuk mahu dia turut serta. Dia bukan tak mahu join. Tapi dia takut nanti dia pancit separuh jalan. Sewaktu di sekolah lamanya dia masih boleh beri alasan dan ponteng sekolah.

Di sekolah ni dia tak mahu lah cari penyakit.

“ Alah korang ni. Kalau aku tak join pun acara tetap berlangsung pun kan. Langsung tak beri kesan apa-apa pun kan.” Linda masih lagi beri alasan.

“ Kau ni memang!” bentak Aira tiba-tiba. Dia terus berlalu keluar dari kelas meninggalkan Linda dan Ashraff yang dah tercengang-cengang.

“ Tu lah kau. Kan Aira dah merajuk. Baik kau pujuk dia.”

Linda memandang Ashraff. Perlu ke dia meminta maaf.

“ Cepatlah Lin!” gesa Ashraff lagi.

Di sebabkan gesaan itulah Linda bangun dengan paksa pergi mengejar Aira yang sudah merajuk keluar dari kelas. Tiada tempat lain yang akan Aira tuju selain dari tandas. Tempat syaitan bertandang jugaklah yang seronok di buat lepak.

Dengan langkah perlahan Aira terus menerjah masuk ke dalam tandas. Langkahnya mati apabila dia bukan melihat Aira tapi makhluk lain di dalam tandas. Cepat-cepat dia keluar dari tandas. Kelihatan huruf L yang agak besar berada di dinding pintu masuk.

Secara tiba-tiba pipinya bertukar merah. Malu yang amat sangat. Rupanya dia silap masuk tandas.

Makhluk itu pun sama keluar dari tandas. Linda cepat-cepat angkat kaki mahu pergi ke tandas perempuan yang berada betul-betul sebelah tandas lelaki. Namun dengan tiba-tiba tangannya di rentap dari belakang. Mujur juga dia tak terjatuh menyembah bumi.

“ Apa yang kau nampak tadi?” soal makhluk itu.

Linda diam tapi kepalanya sudah tergeleng-geleng. Sebenarnya dia terkejut dengan rentapan yang kuat itu.

“ Kau ni bisu ke? Aku tanya apa yang kau nampak tadi?” soal makhluk itu lagi sedikit tinggi nada suaranya. Buat Linda kecut perut saja.

“ Tak... saya tak nampak apa-apa.” Linda bersuara takut-takut.

“ Bagus. Kalau aku tau kau bagitahu cikgu apa yang kau nampak tadi siap kau!” makhluk itu memberi amaran keras kepada Linda.

Linda yang dah kecut perut apa lagi. Cabuttt!

Nafaznya turun naik akibat takut yang amat sangat.

“ Eh! Kau dah kenapa?” tanya Aira yang sedang santai di hadapan cermin yang berada di dalam tandas sekolah tu.

Linda tak dapat bersuara. Dia sekadar menggeleng kepala. Nafaznya masih lagi turun naik. Dia menarik nafaz tiga kali dan hembus. Setelah itu barulah dia kembali ok.

“ Kau ni dah macam nampak hantu je. Kau ok tak ni?” soal Aira lagi mulai risau.

Memanglah tadi dia terdengar suara orang di luar tandas. Tapi dia malas nak ambil tahu. Lagi pun dia takut guru yang bertugas sedang cek tandas. Jadi dia membatukan diri di dalam tandas.

Tak lama selepas tu dia ternampak Linda masuk ke dalam tandas dengan nafaz yang tercungap-cungap.

“ Tak ada apa lah. Tadi ada cikgu. Tu yang aku sesak nafaz tu. Nasib baik tak kojol tau.” sekali lagi dia menafikan sesuatu hal.

“ Oh! Patutlah tadi aku dengar suara lelaki.”

Linda mengurut dadanya. Huh! Lega!

“ Kau ok tak ni? Aku minta maaflah. Ok aku janji aku akan turut serta dalam acara tu esok. Tapi aku kena janji sesuatu dulu.”

“ Amboi... pandai kau nak kena kan aku semula ya. Hah kau nak aku buat apa?”

“ Mudah je. Aku nak kau janji yang kau takkan biarkan aku lari sorang-sorang. Kau kena ada di samping aku je sepanjang larian esok. Amacam?”

“ Lah kau ni... klau aku tak lari dengan kau. Aku nak lari dengan sapa?”

“ Alah mana tahu kau nak lari dengan Ashraff...”

“ Ei! Tolong ckit ea. Aku lebih rela lari dengan kau dari aku kena lari dengan dia tu.”

“ Tak baik tau kau cakap macam tu. Aku tau dalam hati kau suka dia kan?”

“ Lah apa ni. Ea dah lari tajuk ni. Dah jom masuk kelas nanti lewat cikgu Suzeyah mengamuk pulakkan.”

langkah di atur memasuki ke kelas. Mujur juga cikgu Suzeyah masih belum masuk kelas. Dan kali ni mereka selamat lagi.



Hari yang di tunggu-tunggu oleh Aira dan Ashraff tiba juga. Pagi-pagi lagi dorang dah menghantar sms untuk memastikan yang dia akan turut serta, dan seperti yang di janjikan dia tetap juga turut serta meskipun hatinya was-was.

Sebelum larian rentas desa bermula. Cikgu Zainoren mewakili cikgu-cikgu yang lain telah menjadi ketua dalam acara senaman ringan. Sementara memanaskan badan tu. Mata Linda masih lagi tidak lekang memandang ke arah Farid.

Dia seronok memandang Farid dari jauh. Untuk mendekati Farid jauh sekali. Dia tidak akan sesekali mendekati Farid seperti perempuan-perempuan lain. Dia lebih sesuai memandang dari jauh saja.

Setelah itu matanya melilau memandang ke pelajar-pelajar lain yang turut sama memanaskan badan. Matanya terhenti pada Shima. Tersentak dia apabila panahan mata Shima begitu tajam sekali. Dia terus memandang ke arah lain.



“ Satu... dua... ti..ga..!” pelajar-pelajar di lepaskan.

Aira dan Linda seperti yang di janjikan mereka berkepit dua orang. Berjalan. Berhenti. Berjoging lepastu berjalan laju dan berhenti. Begitulah mereka seterusnya sehinggalah tiba-tiba mereka sudah berada di belakang kumpulan Hotties gurl. Linda perasan yang mata Shima begitu galak merenungnya. Tapi macam biasa dia akn melarikan pandangannya.

Tiba di chek point. Sesuatu yang tak di sangka Farid yang menjaga chek point itu. Linda dengan wajah yang merona merah menghampiri Farid untuk di pakaikan gelang menadakan dia sudah melepasi chek point di situ.

Sebelum gelang putih itu di pakaikan di pergelangan tangannya. Dia terasa sakit apabila Farid tiba-tiba menggenggam pergelangan tangannya kuat. Mata Farid pula galak merenung ke dalam matanya.

“ Cepatlah Farid!” Jerit Aira yang perasan pergelangan tangan temannya di genggam kuat oleh Farid.

“ Sorry... sorry!” ujar Farid.

Linda hanya mendiamkan diri.

Gelang putih sudah berada di tangan. Dengan langkah bismillah Linda memulakan larian rentas desanya. Baru dua tiga langkah dia meninggalkan Farid tiba-tiba...

“ Linda!” selepas itu dia sudah tak dengar apa-apa lagi.



Dia tersedar dari tidurnya yang panjang apabila dia terdengar suara orang sedang meminta maaf dan menagis-nangis. Linda pelik. Kenapa suara itu kedengaran begitu sayu dan sedih sekali. Buat apa suara itu meminta maaf dengannya sedangkan suara itu tidak di kenalinya.

Walaupun dia sudah bangun. Tapi dia sengaja mahu mendengar lagi suara itu meminta maaf.

“ Maafkan saya awak... saya thu saya salah. Kalau saya tak genggam tangan awak munkin awak takkan pengsan. Awak.. bangun lah. Saya rindu renungan mata awak yang penuh makna tu. Saya rindu kan awak... walaupun awak tak pernah luahkan. Tapi saya tahu awak sukakan saya. Awak... kenapa awak buat saya macam ni... awak kenapa awak siksa hati saya macamm ni. Awak bangunlah...” suara tu kedengaran sayu sekali.

Tiba-tiba dia terasa ada air hangat yang menitik di jarinya yang di genggam oleh tuan empunya suara. Kalau dah sampai menangis ni dah kes lain ni.

Bersusah payah Linda berusaha membuka matanya.

Hah! Ambik kau.

Kelihatan seorang lelaki yang matanya sudah basah dek air mata. Tak pernah dia melihat ada lelaki yang mahu menangis kerananya. Dan hari ini. Dia tak menyangka pujaan hatinya itu mengalirkan air mata untuknya.

“ Awak...” Linda bersuara perlahan. Dan...

“ Sayang awak!” ucap lelaki itu seraya memeluk Linda dengan erat seeratnya.

Linda tercengang-cengang. Dia cuba menolak tubuh lelaki itu namun hampa. Apa kes pujaan hatinya itu tiba-tiba mengatakan sayang. Apa pujaan hatinya itu silap orang. Ke rupa aku ada rupa Shima sehingga pujaan hatinya itu silap orang.

“ Saya silap dengar ke wak?” tanya Linda.

Pelukan di lepaskan.

“ Tak... awak tak silap dengar. Saya betul-betul sayangkan awak sejak hari pertama awak jejakkan kaki di sekolah ni.” ujar pujaan hatinya.

Serasa mahu pengsan dek ucapan yang keluar dari mulut pujaan hatinya. Ahhh! Tak mau pengsan lagi. Sekarang baru dia tahu yang dia tak bertepuk sebelah tangan. Dan dalam bercinta harus laluinya dengan sabar.

p/s: ceritera merepek ini dikarang oleh
 
miss yna syafique

2 ulasan:

Imran nyambek berkata...

pujaan hati.cam tajuk sebuah lagu.cool...

yna fazlyna berkata...

ye.. tajuk sebuah lagu..