NUFFNANG PUNYA IKLAN

Selasa, 1 Februari 2011

Kirimkan Rindu bab 12

BAB 12




Ketika Kaisara tiba di rumah malam itu. Kereta Syanaz sudah tersadai di gajar rumah. Menandakan mereka dah pulang dari berkelah. Setelah keretanya di parking, cepat-cepat Kaisara memasuki rumah.

Kelihatan Fiqa sedang menonton televisyen. Amal dan Syanaz tak nampak bayang pula. Dengan yang manis, Kaisara menapak menghampiri Fiqa di ruang tamu rumah.

“ Amboi. Masuk-masuk dah tersengih-sengih. Assalamualaikum!” cepat saja Fiqa menegur.

Pantas saja senyuman indah terlayar di bibir merahnya. Walaupun Fiqa ni gila-gila. Tapi dia tak pernah nak lupa nak beri salam.

“ Waalaikumsalam Cik Fiqa.” Kaisara menjawab.

Setelah duduk di sebelah Fiqa. Kaisara sambung bertanya.

“ Mana budak berdua tu?”

“ Ada. Kat dalam bilik tengah mandi.”

“ Mandi? Dah kau dah mandi ke belum ni?”

Dari gaya macam belum mandi je.

“ Aku? Aku... jimat air. Aku malas nak mandi.”

“ jimat air konon. Padahal malas nak mandi. Dah lah tu. Baik kau pergi mandi. Kalau tidak kau tinggal aja. Aku nak belanja korang semua makan dekat tempat biasa.”

“ Restoran Haji Kassim!” tahu saja Fiqa restoran yang biasa mereka pergi.

“ Tahu aja kau ya. Macam mana? Nak mandi ke tak ni? Kalau tak aku tinggal aja. Aku bawak Amal dengan Syanaz aja.”

“ Ahh! Aku nak pergi mandi lah ni. Kau ni tak baik tau. Main ugut-ugut pula. Okey... okey. Aku mandi.” Akhirnya Fiqa berlalu meninggalkan Kaisara sendirian.

Sementara hendak menunggu mereka. Remote yang berada di atas meja kopi di ambil. Badan remote itu di tekan-tekan.

Dia melirik jam di pergelangan tangannya.

Jarum panjang tepat ke angka enam. Jarum pendek tepat pada angka lapan.

“ Patutlah tak de cerita. Rupanya baru pukul 8.30malam. Patutlah semua siaran ada berita aja.” rungut Kaisara.

“ Hai Sara! Merungut pula.” tegur Amal yang baru muncul.

“ Hai kau ni dah lawa-lawa. Macam tahu je aku nak ajak keluar ni?”

“ Aku tahu lah. Fiqa dah bagi tahu yang kau ajak keluar. Kau nak belanja makan.” ujar Amal.

Amal melabuhkan punggungnya betul-betul di sebelah Kaisara. Ada sesuatu yang dia hendak tanyakan pada Kaisara. Pasal apa lagi. Pasal suara laki-laki yang dia dengar tadi siang tu lah.

“ Sara... aku nak tanya ni.”

kaisara pantas memandang Amal.

“ Tanya apa?” soal Kaisara pelik.

“ Tadi masa aku call. Siapa lelaki yang ada dengan kau?” soal Amal terus. Tanpa selindung-selindung.

Kaisara terdiam setelah mendengar pertanyaan Amal itu. Lama dia senyap.

“ Tak apa lah kalau kau tak nak jawab.” Amal mengalah setelah lama Kaisara mendiamkan diri.

“ Bukan aku nak berahsia. Tapi masanya belum sesuai. Satu hari nanti akan ceritakan dengan korang semua.” akhirnya Kaisara menjawab.

“ Okey aja Sara. Bila kau dah betul-betul sedia, aku sedia mendengarnya!”



Dengan menaiki kereta Satria Neo milik Kaisara, mereka merentasi jalan dengan diiringi nyanyian lagu dari kumpulan Radja. Band dari negara seberang.

Setelah sampai betul-betul di hadapan Restoran haji Kassim. Amal, Fiqa dan Syanaz cepa-cepat turun. Kaisara pula pergi mencari parking. Dengan memarking kereta yang agak jauh. Kaisara menapak seorang diri menuju ke Restoran Haji Kassim.

“ Hai Dya...” tiba-tiba dia terdengar suara orang seakan-akan menegur dirinya. Tapi siapa Dya?

Ahh! Salah orang agaknya. Kaisara teruskan berjalan. Sehinggalah...

“ Nadya Kaisara!” nama penuhnya di panggil. Serta-merta kakinya berhenti dari melangkah. Pantas dia mencari-cari dari mana arah suara itu.

Tiba-tiba matanya terpanah pada satu bayang manausia yang sedang bersandar di sebuah kereta Suzuki Swift yang di lintasinya sebentar tadi.

“ Amboi lajunya berjalan. Dya nak kejar apa?” tegur Rayyan Shah.

Kaisara tersenyum memandang Rayyan Shah. Padahal dalam hati dah berbakul-bakul menyumpah diri sendiri akibat malu. Berjalan bagai di kejar hantu. Padahal tak de sapa pun yang mengejar dia.

Bukan apa. Dia sekadar berjaga-jaga. Manalah tahu ada orang yang mahu menculik dirinya. Manalah tahukan. Lagi pun, hantu dia tak takut. Tapi orang dia takut. Sebab manusia lebih ganas dari hantu.

Betul tak?

“ Nak cepat. Takut kawan tunggu lama sangat. Yang rayyan pulak buat aap bersandar dekat kereta macam tu? Tunggu siapa?” soal Kaisara kembali. Cepat-cepat dia tukar tajuk.

“ Tak tunggu siapa pun. Saja nak buat tayangan percuma.

Kaisara sudah tergelak.

“ Cukup-cukuplah tu buat tayangan percuma. Tak laku pun. Baik Rayyan ikut Dya pergi makan.” sengaja Kaisara mengajak Rayyan Shah supaya dia boleh kenalkan Rayyan pada teman-temannya yang lain.

“ Saya okey saja.”

Mereka berjalan seiringan menuju ke restoran Haji Kassim. Amal, Fiqa dan Syanaz sudah terbeliak biji mata apabila melihat Kaisara beriringan dengan lelaki hensem.

“ Hai you all!” tegur Kaisara terlebih ramah. Amboi mengada sungguh anak Pak Kadir ni bila berdamping dengan lelaki. Tak tahu dah ada tunang. Huhu...

“ Hai...” jawab mereka perlahan. Tapi mata masih lagi fokus pada lelaki di sebelah Kaisara.

“ Kenalkan ini, pelanggan kafe aku. Rayyan Shah...”

“ … ini pula Amal, Fiqa dan yang ini Syanaz.”

Dan sesi suai kenal pun berlangsung.



Sampai je rumah. Belum sempat punggung Kaisara mencecah sofa empuk di ruang tamu. Telefonnya berdering. Bunyi sekali. Lepas tu bunyi lagi. Ahhh sudah! Kacau daun betullah. Baru nak merehatkan diri setelah puas melantak makanan dekat Restoran Haji Kassim tadi.

“ Hum! Nak apa?” soal Kaisara.

Hahahaahaa!

Pemanggil itu tergelakkan Kaisara. Kaisara buat muka peliknya.

“ Eh orang ni. Call tapi tergelak pulak. Bukan nak cakap pun! Sapa ni?” soal Kaisara garang.

“ Ei Sara. Kau balik langsung tak singgah rumah aku ea?” marah si pemnaggil pula.

Hahaha! Kaisara pula yang tergelak. Manakan tak tergelak. Dia angkat fon tapi tak tengok naam pemanggil bila pemanggil tu bercakap barulah dia kenal.

“ Hah? Nak salahkan aku pulak ye. Selama ni setiap kali aku balik, aku singgah rumah kau. Tapi kau tak ada. Ni bila aku tak singgah nak marah pulak!” ujar Kaisara.

“ Hehe..sori lah kawan. Ni pun kebetulan aku cuti. Mak aku yang cakap kau balik. Bila aku pergi rumah kau. Kau pulak yang tak ada. Yang ada tu hah! Laki kau.” Wan merungut.

“ Halo! Dia belum jadi laki aku lagi tau. Dia baru jadi tunang aku! Hah! Kau call aku malam-malam ni kenapa?” Soal Kaisara. Malas nak berbasa-basi. Dengan Wan ni, dia boleh cakap apa je. Wan tak kesah.

Ketika itu Kaisara sudah berlalu ke dalam bilik. Tak seronok pula nak mengumpat mengata depan kawan-kawan serumahnya itu. Walaupun mereka tak kesah. Tapi aku kisah!

“ Aku nak jemput kau balik kampung...” belum sempat Wan habiskan ayatnya. Kaisara sudah memotong.

“ Nak balik lagi? Kan aku baru balik!” pantas Kaisara membantah.

“ Eh! Perempuan ni memang ar! Aku cakap tak habid lagi kau dah potong. Aku nak kau balik bulan depan. Aku nak kahwin.”

“ Nak kahwin???” soal Kaisara terperanjat.

“ Ye. Aku nak kahwin dah.”

“ Biar betul?” soal Kaisara masih lagi kurang percaya.

“ Betullah minah! Aku nak nikah lepas tu sanding. Kau kena datang tahu. 2 minggu lagi majlis belah perempuan. Lepas 2 minggu tempat aku pulak.” Wan menerangkan atur-cara majlis.

“ Wah! Tak sangka kawan aku ni dah nak nikah. Betul-betul tak caya lah. Aku mesti datang.”

“ Amboi. Dari cara kau cakap macam aku ni tak layak tuk menikah je. Mentang-mentanglah dulu aku auu! Sekarang dah tak tau. Badan aku dah macam Malik Noor!”

hahaha.!

Kaisara makin galak ketawakan Wan. Sapa tak kenal. Wan a.k.a Wani. Di sekolah dulu, selain Amal dia juga rapat dengan Wan. Lelaki lembut yang sering di buli pelajar lelaki. Bila mengingatkan saat-saat di sekolah dulu. Buat Kaisara tak tahan nak ketawa.

“ Hah! Gelaklah lagi!” marah Wan.

“ Okey-okey. Sorrylah. Aku tak gelak dah.” cepat-cepat Kaisara mematikan tawanya. Tak patut dia gelakkan Wan. Tu kisah lama.

“ Oh ko gelak-gelak ea. Kau tu dulu ingat aku tak tahu cerita kau dengan si Nashrul tu. Konon nangis sebab mata masuk habuk. Padahal baru kena tolak.”

Hah ambik kau sebiji paku buah keras!

“ Wait-wait tu cerita lama lah! Sekarang aku dengan dia kawan je.”

Bila mengingati saat-saat dia di tolak kelakar juga. Seharian dia menagis bagai nak rak. Esoknya terus demam. Baru nak baik demam... Mama pula menghembuskan nyawanya yang terakhir. Makin menjadi-jadilah demamnya. Seminggu tak pergi sekolah akibat kejadian yang bertimpa-timpa.

“ Hah tahu pun cerita lama. Dah sekarang aku nak tau. Kau dengan tunang kau tu bila lagi?”

“ Aku? Tak lama dah. Lagi 2 bulan aku dengan dia ikut jejak kau lah.” ujar Kaisara teruja.

“ Wah! Kau pun nak ikut jejak langkah aku ya. Tahnia-tahnia... nampaknya nanti bini aku mengandung dulu barulah kau ya. Hah! Ti aku buat anak lelaki. Kau buat anak perempuan. Deal!”

hahaha! Kaisara sudah tergelak. Jauh betul Wan memasang angan-angan. Ada ke dah fikir pasal anak. Nikah pun belum.

“ Ei kau ni. Tak senonoh betullah. Tak mahulah cerita pasal anak. Belum nikah lagi lah.”

“ Eleh dengan aku pun nak malu ke? Dulu kau juga yang selalu berangan nak jodohkan anak kau dengan anak aku. Sekarang malu pulak?” Wan semakain galak mengusik Kaisara.

Muka Kaisara berubah merah. Ohh tidak! Kalau lah Wan nampak. Mesti semakin galak dia di ketawakan.

“ Dah lah. Makin melalut-lalut pula kita ni. Dah aku nak letak ni. Esok pagi-pagi aku dah nak gerak balik. Tengah hari dah kerja.”

“ Hah! Baguslah. Esok pun aku kerja juga.”

“ Eleh kerja syarikat tunang sendiri pun. Bila-bila masa kau boleh datangkan.”

“ Eh! Tu masa dia tak da dekat Malaysia. Sekarang dia dah balik Malaysia, aku kena rajin sikit. Ti dia buat sportchek mampus aku!”

“ haahh yelah-yelah. Jangan lupa basuh kaki sebelum tidur.” pesan Wan.

“ Iyalah aku tahu. Kau pun.”

“ Aku dah basuh tadi.”

“ Itu tadi. Ni sekarang. Ei dah lah. Makin aku layan makin menjadi-jadi pula. Assalamualaikum!” cepat-cepat Kaisara meletak ganggang.

Dia kalau dah bercakap dengan Wan memang tak reti berhenti. Ada saja nak di bualkan. Kadang-kadang yang bukan-bukan saja mereka bualkan. Sehingga mak dan Mak Temah pernah terfikir nak jodoh kan mereka. Tapi cepat-cepat terbatal niat itu. Di sebabkan Kaisara dah bertunang dengan Ayie.

0 ulasan: